Memperingati Kisah Hidup Nabi Muhammad Yang Kita Kasihi

Sejauh mana kita mengenali Nabi Muhammad ﷺ? Dia yang diutus ke seluruh umat manusia sebagai utusan terakhir Allah, telah memberi kesan kepada berbilion nyawa sepanjang hidupnya. Dan bahkan hari ini, berabad-abad setelah pemergiannya, namanya masih terpahat utuh dan sentiasa disebut-sebut oleh umat Islam di seluruh dunia.


Kami akan memasuki bulan Rabi al-Awwal tidak lama lagi dan inilah waktu yang tepat untuk mendedikasikan bulan Oktober dan November untuk memperingati kehidupan Nabi yang kita sayangi.

Ketika kita melihat perjalanannya dan warisan yang ditinggalkannya, salah satu hadiah yang paling mengagumkan adalah Al-Quran – firman Allah yang diturunkan melalui Nabi Muhammad ﷺ. Kita mengisi jiwa kita dengan ayat-ayat Quran setiap kali kita membuka mushaf, mendengar ayat Quran melalui telefon kita atau dengan berdhikir.

Selain daripada itu, Nabi ﷺ juga meninggalkan sesuatu yang indah bagi kita. Cara hidup Rasulullah, cara baginda menjaga orang lain, perkara-perkara yang sangat baginda sukai dan banyak lagi.

Oleh itu, untuk tema bulan Perjalanan Nabi kita, kita tidak hanya akan mengungkap pertanyaan mengenai Al-Quran dan hadis, tetapi kita akan melihat kesan yang telah baginda tinggalkan, wanita-wanita Islam yang berusaha dalam jalan itu, dan sunnah Nabi. Kalaulah kita dapat mengambil daun dari bukunya, walaupun sedikit, bayangkan bagaimana ia akan mengubah hidup kita?

Kami berbesar hati dapat menyediakan platform lain untuk rakan-rakan Muslim Pro untuk bersama dengan kami dalam mempelajari lebih lanjut mengenai Nabi Muhammad ﷺ. CONNECT.MUSLIMPRO adalah laman web yang baru sahaja kami lancarkan dan anda akan dapat mencari kandungan terkini dari kami melalui platform ini, yang dikategorikan khas kepada lima kategori: SOULIDENTITYLIFESTYLECONVERSATIONS dan TAHUKAH ANDA.


Berhubung dengan kami dengan memberikan reaksi terbaik anda di akhir setiap artikel atau dengan menghantar isi kandungan terbaik anda – kami ingin mendengar daripada anda! Anda juga boleh menemui kami di FacebookInstagram dan Twitter.

Semoga bulan ini membawa anda rahmat Allah dan kekasihNya, Nabi ﷺ, insyaAllah.

Ditulis Oleh: Nurhuda A. Bakar